22.04.2016 (piątek) godz. 20.00 – sala kina Forum
Cuentos de Sevilla czyli opowieści sewilskie wykonywane przez najlepszych wykonawców ze stolicy Andaluzji, regionu, w którym narodził się fenomen sztuki flamenco. Do atmosfery tego miejsca, do tamtejszej tradycji muzycznej i tanecznej odwołują się zaproszeni artyści, a są to: genialni tancerze z Sewilli „EL ORUCO” i IRENE ALVAREZ, pochodzący z legendarnej rodziny artystów flamenco z Jerez de la Frontera znakomity śpiewak i gitarzysta „EL AGUJETAS CHICO” a także młoda, obdarzona niesamowitym głosem śpiewaczka z Utrery – MARÍA MARÍN. Wystąpi również perkusjonista EL GREGORIO, a całość spięta będzie akompaniamentem uznanego w sewilskich kręgach gitarzysty ARTURO EL POLACO.
Sewilla to stolica południowej prowincji Hiszpanii – Andaluzji, regionu, w którym narodził się fenomen sztuki flamenco. Triana zaś jest dzielnicą Sewilli, wyróżniającą się niepowtarzalnym charakterem i silnymi lokalnymi tradycjami. Zamieszkiwana niegdyś przez Cyganów, była i jest miejscem przesiąkniętym sztuką flamenco. Do atmosfery tego miejsca, do tamtejszej tradycji muzycznej i tanecznej odwołują się artyści w spektaklu, który zaprezentowany zostanie 22. kwietnia 2016 w sali Kina Forum.
Piątkowy koncert będzie spotkaniem z flamenco puro czyli nurtem tradycyjnym, opierającym się komercjalizacji i modom na stylistyczne fuzje. Wykonywane pieśni i tańce należą do kanonu tej sztuki, artyści zaś interpretują je na swój sposób. Flamenco jest bowiem sztuką niezwykle indywidualną, dającą przestrzeń do improwizacji i głębokiej osobistej ekspresji, ale jednocześnie zatopiona jest w tradycji, która narzuca pewne ramy, ale też i nie przestaje inspirować.
Jose Manuel Ramos „EL ORUCO” (taniec)
El Oruco, urodzony w 1987 r. w Sewilli, w cygańskiej rodzinie wielbicieli flamenco, zaczął tańczyć jako dziecko. Jego „kolegami z podwórka” byli wnukowie mistrza Farruco, a dziś największe gwiazdy tańca flamenco: Farruquito i El Farru. Wspierany przez tatę, gorliwego miłośnika flamenco, Oruco zaczął pobierać lekcje u El Torombo, a następnie u samego Farruquito i innych tancerzy z nurtu ortodoksyjnego cygańskiego flamenco. Dzięki takiej szkole stał się tancerzem o nadzwyczajnym poczuciu rytmu, absolutnej wirtuozerii w stepie i ogromnej dynamice i sile. Ale przede wszystkim jego taniec jest pierwotny i autentyczny, co wynika z głębokiego osadzenia w tradycji i z instynktownego wyczucia stylu.
Oruco występuje z własnym zespołem „Compania Flamenca El Oruco”, ale także współpracuje (jako tancerz i palmero) z takimi gwiazdami jak Rocio Molina, Esperanza Fernandez, Juana Amaya, El Farru czy Israel Galvan.
IRENE ÁLVAREZ (taniec, kastaniety & śpiew)
Źródłem jej wspaniałego i pełnego kunsztu stylu są bez wątpienia rodzinne korzenie – a uściślając dwa miasta, z których pochodzą rodzice Irene. Kadyks, położony na cyplu, otoczony z trzech stron oceanem port słynie z pięknej architektury, przepysznych owoców morza oraz niezwykłego poczucia humoru i witalności swych mieszkańców. Również flamenco z Kadyksu jest radosne, rytmiczne i żartobliwe, a najczystszym jego przejawem są style alegrías oraz tanguillos. Drugim miejscem jest Sewilla, stolica słonecznej Andaluzji, gdzie Irene wychowała się a jej styl taneczny można uznać za kwintesencję tamtejszej szkoły, słynna sewilska elegancja i finezja tańca wyniesiona z wielu lat nauki w Akademii Tańca Flamenco Matilde Coral – nic dodać, nic ująć.
Oprócz kariery tancerki Irene Álvarez jest znanym i poważanym pedagogiem jak również znawcą historii flamenco.
María Marín (śpiew)
María pochodzi z miejscowości Utrera, a więc kolebki tradycyjnego śpiewu. Od dzieciństwa miała dwie wielkie pasje: śpiew flamenco i gitara klasyczna, i obie te pasje konsekwentnie rozwijała. Ukończyła szkołę muzyczną w Utrera, a następnie konserwatorium w Sewilli w klasie gitary. Na studia podyplomowe wyjechała do Holandii, gdzie związała się ze środowiskiem muzyków jazzowych, uczestnicząc w licznych projektach artystycznych z pogranicza gatunków.
Mając tak szerokie muzyczne horyzonty, María zawsze wraca do tradycyjnego flamenco, jako trzonu jej artystycznej tożsamości. Występuje z solowymi recitalami śpiewu oraz śpiewając pa’ tras (czyli akompaniując do tańca). Współpracuje na stałe ze znakomitymi tancerkami takimi jak: Irene Alvarez oraz Cristina Hall.
Antonio Dorrey de los Santos “Agujetas Chico” (gitara flamenco)
Antonio Dorrey de los Santos “Agujetas Chico” urodzony w Jerez de la Frontera w 1980 roku, pochodzi z rodziny wielkich śpiewaków. Matka – Dolores La Agujeta, dziadek Manuel Agujetas czy pradziadek El Agujetas Viejo… Najlepsze głosy w historii Flamenco! Już w wieku 11 lat śpiewa i akompaniuje na gitarze swojej matce podczas jej koncertów. Jego charakterystyczny, lekko zachrypnięty głos i niebywała muzykalność sprawia, że raz usłyszany zapada głęboko w muzycznej duszy słuchacza. Na jego ostatniej solowej płycie wspomagają go takie gwiazdy jak Diego del Morao, Josemi Carmona, Carlos de Jacoba czy Israel Suarez “Piraña”.
Arturo „El Polaco” (gitara flamenco, kierownictwo artystyczne)
Gitarzysta flamenco i specjalista w dziedzinie rytmu, żywa encyklopedia wiedzy o flamenco, wielbiciel i miłośnik tego gatunku sztuki, znany i ceniony solista – akompaniator. Od lat 90-tych występuje na scenie z tradycyjnym repertuarem flamenco, akompaniując znakomitym śpiewakom i tancerzom z Hiszpanii i innych krajów (m.in. Jeromo Segura, Paco del Pozo, Rocio Bazán, José Angel Carmona, Angeles Gabaldón, El Oruco).
Jest wpółtwórcą i pedagogiem najlepszej w kraju Szkoły Tańca Flamenco „TRIANA”, kierownikiem artystycznym grupy „Compañía Flamenca LOS PAYOS” i projektu „Peña Flamenca TRIANA”.
Współpracował przy tworzeniu oprawy muzycznej do licznych programów telewizyjnych i spektakli teatralnych. Ma na swoim koncie występy z Korą, grupą Maanam, Antoniną Krzysztoń i Jose Torresem.
Koncertuje w całej Europie wraz z wybitnym wiolonczelistą klasycznym Ramonem Jaffe. Jest współzałożycielem Szkoły Tańca Flamenco TRIANA, w której prowadzi zajęcia z rytmu, historii i teorii flamenco oraz gry na gitarze flamenco i cajón.
Dużym powodzeniem cieszy się jego cykl wykładów „Flamencomania”, które prowadzi w Instytucie Cervantesa w Warszawie.